Het gelouterde Belgische singer-songwriters-duo Bruno Deneckere & Kathleen Vandenhout
blendden trapte zondag 21 januari het concertseizoen 2024 af in D'n Hiemel. En hoe. Hun mooie blend van stemmen en gitaren maakten de beloofde roadtrip-sfeer meer dan waar met een straffe verzameling (eigen) blues, soul en country songs.
Sharing the Blues
Hun onlangs verschenen album Sharing The Blues maakt eens te meer duidelijk dat deze twee bluebirds voor elkaar gemaakt zijn om te blenden. Meerstemmig, afwisselend of unisono, Kathleen en Bruno halen het beste in mekaar naar boven: “Eén plus één is zo veel meer dan twee.”
(English below / Lees meer...)
Voor de tweede keer organiseerde Roots Unlimited een muzikale kerstviering: de Roots Xmas Experience. Barn & Belle, The Hot Buskers, Flinthill Souvenirs en The Blues Crew zorgden ervoor dat het publiek alvast in de Kerstsfeer kwam op zaterdag 16 december vanaf 19.00 uur in D’n Hiemel aan de Bernardusstraat in Maastricht. Naast delen van hun eigen repertoire gaan de bands ook gezamenlijk bijdragen aan het verhogen van de kerstsfeer.
Barn & Belle
Dit jaar bracht hun EP The Dead Don’t Dance en was het tweetal halve-finalist tijdens de International Blues Challenge 2023 in Memphis, Tennessee.
Barn & Belle zijn: Lea Lomans (Vocals, Drums & Percussie) & Jesse Deledda (Vocals, Gitaren, Banjo).
* Kijk & luister: Dead Don't Dance en Tea 'till Four.
The Hot Buskers
The Hot Buskers vermaakten de toehoorders met een uiterst aanstekelijke combinatie van roots, Americana, (alt.) country, folk en gospel met een snufje early jazz, western swing, blues. Authentiek en ongepolijst, traditioneel en modern, toegankelijk en origineel. En dat alles in een akoestische setting met een dame en vijf heren met afwisselende (samen)zang rondom één microfoon.
* Kijk en luister: Long Time Gone en Back of my Mind.
Flinthill Souvenirs & The Blues Crew
De naam houdt de herinnering levendig aan Flint Hill, North Carolina, is de geboorteplaats van Earl Scruggs, de grondlegger van de hedendaagse bluegrass. Souvenirs is een song van John Prine, een van de grote namen binnen de Americana-muziek. Akoestische bluegrass- en folk-pareltjes dus.
* Kijk en luitser HIER voor een greep uit het repertoire.
Ontstaan als bluessectie van het Roots Heritage Orchestra, een van de activiteiten van de Stichting Roots Unlimited uit Maastricht. Handelsmerk is authentieke, oude stijl / ol’ skool blues, variërend van akoestische country blues tot ingetogen elektrisch repertoire van recentere datum. Dus blues zoals die oorspronkelijk bedoeld was: direct – sprankelend – pakkend.
The Blues Crew won de BRUL-contest 2022 voor beste Limburgse blues- en rootsbands.
* Kijk en luister: La la blues en Travelin' Riverside Blues.
English below / Lees meer
Zondag 8 oktober staat de Britse roots-pop zinger James Harries om 16.00u in D’n Hiemel op het podium. Harries verovert met zijn nieuwe album Hiraeth nu Europa met zijn mooie composities, pracht stem en sfeervolle arrangementen. De pers is enthousiast: “a natural born minstrel” (Uncut Magazine, UK); “Raw, primal, exquisite” (Observer Music Monthly), “One of the best singer-songwriters in Europe” (Uni Culture Magazine)
Eclectische songwriting & verbluffende live-optredens
James Harries is een singer-songwriter en filmcomponist die momenteel zijn tijd verdeelt tussen het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië. Bekend om zijn eclectische songwriting en verbluffende live-optredens, heeft hij de afgelopen 20 jaar internationaal getoerd (VK, Europa, VS en Azië). Harries heeft mainstream radiosucces gezien in heel Europa, heeft miljoenen Spotify-streams verzameld en kreeg veel lovende kritieken.
“Elke keer dat ik een plaat heb gemaakt, heb ik geprobeerd om het anders te maken dan de vorige. Maar wat ik ook doe, het zijn nog steeds mijn stem en gevoel voor melodie die de dingen met elkaar verbinden.”
Hiraeth
Zijn onlangs verschenen tiende soloalbum Hiraeth is een weelderige alternatieve folkpopplaat boordevol emotie en majestueuze liedjes. "Dit is mijn post-covid-therapiealbum", aldus Harries. “Het is mogelijk mijn meest intieme en rauwe plaat tot nu toe. Het was de bedoeling dat het een volledig solo-album zou worden, maar toen kwam ik een paar vrienden van de Czech Philharmonic tegen en riep ik twee andere vrienden om drums te spelen en een beetje gitaar toe te voegen aan een paar nummers en het ging toen een eigen leven leiden. ”
Op hun nieuwe album The Best of Live 2013-2023 staan ook twee opnames die gemaakt zijn tijdens dit concert (www.jodymoon.com)
Het Maastrichtse singer-songwriter duo JODYMOON bestaat dit jaar 15 jaar en dat vieren ze met hun nieuwe album en een gelijknamige tour: Firestone. Voor het eerst sinds lange tijd stond het tweetal 3 februari weer eens in hun woonplaats en voorzagen ze d'n Hiemel van klanken die bij een venue met zo'n naam past. Een staande ovatie viel ze na afloop zeer verdiend ten deel.
Digna Janssen (zang, toetsen) en Johan Smeets (akoestische en elektrische gitaar, percussie, zang, voet) wilde vóór corona al een echte duo-plaat maken, met in de hoofdrol gitaar, toetsen, percussie en zang. Eentje die het live-gevoel weerspiegelt, met als gevolg dat Firestone in zijn geheel op het repertoir stond. Met daarnaast natuurlijk een greep uit de eerdere zes (!) albums die het duo al eerder uitbracht.
Al snel was duidelijk dat het een onvergetelijke avond werd want JODYMOON heeft in de afgelopen vijftien jaar niets ingeboet aan muzikaliteit en creativiteit. Live blijken deze twee ras-muzikanten die hun hart hebben verpand aan eerlijke muziek.
Een voorproefje? Klik HIER. Zie ook: www.jodymoon.com
Press and English:
Het spits van de roots-concerten in 2023 in D'n Hiemel werd 21 januari afgebeten door de RE-ANY’s met hun nieuwe programma Redesigning Women. Rieany Janssen en Chantal Wessels werden begeleid door niemand minder dan BJ Baartmans en Jan Hendriks op diverse snaarinstrumenten. Het kwartet stond garant voor een afwisselend en verrassend programma.
Country-americana songs
Rode lijn door Redesigning Women en de ten gehore gebrachte songs was het wel en wee van twee Amerikaanse vrouwen uit de seventies, die klem komen te zitten tussen de conservatieve moraal in de South East van de VS en hun vrijheidsdrang. De dames hielden die teugels dan ook strak - maar met de nodige humor - in handen. Fraaie meerstemmige zang en vooral voorbeeldige begeleiding door de snaarmeesters Jan Hendriks (ex Doe Maar) en BJ Baartmans (Iain Matthews, Jack Poels en nog veel meer).
Luister HIER naar een voorproefje en HIER voor een recensie van een eerder concert.
Lieve Stroux
Zondag 18 december 15.00 uur dubbelconcert in de Cellebroederskapel: LIEVE STROUX, singer-songwriter & THE LIBERATORS, Blues.
LIEVE STROUX
Als de concert reeks ‘jong & oud’ had geheten was dat zeker van toepassing geweest op dit dubbelconcert. Lieve Stroux is een jonge singer-songwriter die net aan de weg is beginnen te timmeren en die het verrassende voorprogramma zal verzorgen.
THE LIBERATORS
Een van de langst bestaande rockbands van Nederland met een indrukwekkende staat van dienst. Spelend sinds 1979 en nog steeds springlevend na vele Europese tours en vijf albums, waarvan de laatste Waitin’verscheen.
Hun muziek laat zich het best omschrijven als stevige rockbluesmuziek gebaseerd op de roots van onze hedendaagse populaire muziek, maar een week voor Kerst presenteren de Liberators hun repertoire akoestisch… something completely different.
De ROOTS-AKOESTISCHE dubbelconcerten worden mogelijk gemaakt door de Cellebroederskapel en Blues Maastricht / Jo Koopman en mede door bijdragen van Pop in Limburg en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Twee klinkende namen de nauwelijks toelicht vragen. De eerste, Jan Akkerman, is bezig aan zijn 75-toer ter gelegenheid van zijn verjaardag. De carrière van de tweede omspant al drie decennia maar kreeg verleden jaar nationale bekendheid door het winnen van de Senior Voice.
Samen zorgen zij zaterdag 3 december voor een muzikale avond om niet te vergeten en zal D’n Hiemel in Maastricht zijn naam in elk geval die avond eer aan doen. Wees er snel bij om er getuige van te zijn!
https://shop.compoticketing.eu/nl/shop/ticketshop/event/FF27764AA151/1
Jan Akkerman
Hij is en blijft een fenomeen (Focus, Brainbox) en nog altijd van uitzonderlijke klasse. Evenals zijn huidige band. De line-up daarvan: Coen Molenaar – toetsen; Marijn van den Berg – drums; David de Marez Oijens – bas.
Phil Bee
Het lijkt erop alsof blueszanger Phil Bee uit Margraten net aan een nieuwe carrière is begonnen, maar hij timmert al 30 jaar muzikaal aan de weg. In 2021 brak hij wel door bij het grote publiek toen hij The Voice Senior won. Dat jaar verscheen ook zijn 20e (!) album uit: 'Live at Tivoli Vredenburg' : "Als ik heel eerlijk moet zijn, het is meteen ook mijn beste."
Luister hier naar Phils nieuwste single: Sunday Morning
Zie ook: www.janakkerman.com / https://www.philbee.nl
Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Blues Maastricht / Jo Koopman
English
Folk, roots, americana, murder ballads, love songs, and kickass tunes
Het neusje van de Nederlands roots- en bluegrass-zalm mag je Red Herring gerust noemen. Zaterdagavond 24 september 2022 komt de band voor het eerst naar Maastricht: vanaf 20.00. uur staan de haringen in D’n Hiemel, Bernadusstraat 24a in Maastricht.
Traditie & nu
Kniediep in de rootstraditie en met beide benen in het nu; dat is Red Herring. Of het nu om folk, bluegrass of americana gaat, de Haringen voelen zich bij al deze stijlen even thuis. Red Herring zet een sfeer neer waarin muzikale verhalen, eeuwenoude traditionele tunes en eigen composities, vlammende solo’s, intenste meerstemmige zang, ontroering en humor allemaal de ruimte krijgen.
Bezetting
Wat in 2012 begon als een duo van Arthur Deighton (Deighton Family Band, Kids on the Mountain) en Joram Peeters (Meilof, Throat Wobbler Mangrove) werd al snel een trio toen Loes van Schaijk (Waterflow, Lucy & The Man) als gastmuzikant bijsprong op het eerste studioalbum, The Mountain Valley Sessions (2013).
Toen het tweede album, Live At Volver (2014) het licht zag, reden de drie muzikanten en hun instrumenten—inclusief een contrabas van 1 meter 80 en een violist van bijna 2 meter—met zijn allen in één Ford Focus door het land. Maar wie had gedacht dat er nog een vierde multi-instrumentalist in de auto paste? Net zoals het met Loes was gegaan, werd bluegrassgrootmeester Paul van Vlodrop (die in het verleden het podium deelde met o.a. Byron Berline, Bill Keith en Vince Gill) gevraagd als gastmuzikant voor Red Herrings derde album Here To Distract You (2017).
Over de albums was de internationale en nationale pers laaiend enthousiast:
“ ... Red Herring are a Dutch band that tip their combined hats at bluegrass and trad in a way only European string bands can. Unrestricted by the genre police they drift through all our favorite acoustic styles on this 13 track studio-recorded ‘live’ album” - lonesome highway
“... een album voor de attente luisteraar die op zoek is naar mooie verhalen. Vergeet Mumford & Sons en The Lumineers maar, this is the real thing!” - indebanvan.nl
De 'rode haringen' op de foto zijn v.l.n.r. :
Joram Peeters - zang, viool, gitaar, mandoline, bouzouki
Paul van Vlodrop - zang, vijfsnarige banjo, mandoline, gitaar
Loes van Schaijk - zang, contrabas en
Arthur Deighton - zang, mandoline, gitaar, bouzouki.
Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Blues Maastricht / Jo Koopmans.
Robbert Duijf te gast bij RTVMaastricht.
We kennen hem natuurlijk als een begenadigd vertolker van de akoestische blues, met covers uit lang vervlogen tijden en eigen werk. Zijn handelsmerk is een gedreven, intense stijl van performance met heerlijk-rauwe zang en geweldig fingerpickin’werk.
Diezelfde stijl van optreden maar dan voorzien van het brede panorama van een professionele band. Meer diepte, meer kleur en meer variatie. Dat ervoer het publiek dat 22 mei jl. in grote getalen was verschenen in D’n Hiemel in Maastricht bij Robberts eerste optreden met zijn eigen band.
De band waarmee Robbert voor de eerste keer zijn opwachting maakte bestaat uit gerenommeerde – en in Limburg bekende – namen en muzikanten: Angelo Bombrini – steelgitaar, gitaar en piano; Maud Knubben – zang; Michel Henquet - bas & contrabass en Robin Zalm op drums en percussie.
Het werd een geweldige zondagmiddag, 22 mei in d'n Hiemel in Maastricht. Van verstilde a capella 3-stemmige samenzang tot stevig ingezette klassiekers en nummers van zijn recente 3de album Dangerous Mood. Het was genieten geblazen voor zowel de diehard bluesfan als de in americana geïnteresseerde bezoeker. Alles indachtig Robberts motto: “Music from the heart to heal and connect”. Een concert om niet snel te vergeten! (Guido van den Boorn)
(foto Dana Davies)
The Ragtime Rumours (boven) en Barn & Bell, met geluidsman Arnold Smit.
Een kleine terugblik op een relaxte Americana-middag rond de Cellebroederskapel. Prachtige omgeving, goed sfeer en prima muziek van achtereenvolgens de close harmony americana van Barn & Belle, de bluegrass van Flinthill Music Trail, de traditionele jazz van de Mosam Dixie Dukes en in de spetterende finale old-skool swing, roots/blues en (gipsy-)jazz van de magnifieke The Ragtime Rumours, Limburgs trots.
Roots in de Kerk is mede mogelijk gemaakt door Pop in Limburg en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
(Foto Doug Macleod: Remy Wulms)
Terugblik op de concerten van Doug MacLeod, Boo Boo Davis & Robbert Duijf, Chris Smither & Sem Dylan, Roots Heritage Orchestra, Hannah Aldridge & Lotte Walda; Daddy To The Rescue; DreckPäck en Brooks Williams.
Blluestroubadour Doug MacLeod in Magisch Theatertje
Het was alweer zeven jaar geleden dat Doug MacLeod Maastricht aandeed. App Art Events en Roots Unlimited wisten hem dit jaar te verleiden zijn sporen opnieuw onze richting te zetten. Wat een prachtige avond heeft dat opgeleverd (vrijdag 22 november)!
Het goedgevulde Magisch Theatertje werd op temperatuur gebracht door Guido van den Boorn, voorzitter van de St. Roots Unlimited die solo liet horen dat akoestische countryblues goed gedijt op Limburgse löss.
Dubb
Daarna vulde Doug 'Dubb' Macleod alle hoeken van de zaal met zijn gedreven blues repertoire. Doorspekt met heerlijke, soms aangrijpende verhalen uit zijn carrière, over zijn jeugd, zijn mentors, zijn reizen etc. Kortom, de muzikale belevenissen van een van de grote blueshelden uit de vorige eeuw.
Geboren eind jaren ’40 in New York verkast Dubb al snel naar de bronnen van de muziek die hem, zoals hij zelf zegt, 'overkomen' is: de haast mystieke ervaring één te worden met muziek. Tijdens zijn optreden vertelt hij vol emotie hoe de blues hem 'overkomen' is onder het mentorschap van George Harmonica Smith. Hij is er nooit meer los van gekomen (god zij dank!).
Tovenaar in open stemming-techniek, geweldige componist en zanger still going strong, maakt Doug Macleod er een totale blueservaring van. Het publiek doorleefde de ervaring voluit en zal er nog lang van nagenieten. Wat een avond!
Boo Boo David & Robbert Duijf: de blues geland in de Berchmans
Klik HIER voor een recensie van Rob Rikers.
Je hebt van die gelegenheden waar je veel van verwacht. In de praktijk blijkt dan dat je er helemaal naast hebt gezeten. Het was allemaal nog veel intenser dan je al had gedacht.
Duijfs hand
Dat gebeurde gisteravond (15 november) bij een pure blues avond in de Berchmans. In een volgepakte zaal wist Robbert Duijf het publiek onmiddellijk naar zijn hand te zetten met zijn interpretaties van traditionals (Charley Patton e.a.) en vooral ook met bloedmooie eigen composities van zijn recente album Going Home. Puur en authentiek met een doorleefde groove in zijn stem liet Robbert Duijf zien waarom hij de 2019 Dutch Blues Challenge heeft gewonnen.
Boo Boo
De avond werd een waar bluesfest toen het trio van Boo Boo Davies op het podium klom. Rauwe blues die zijn wortels heeft in Noord-Mississippi, die qua klank het midden houdt tussen pure field hollers en de drive van R.L. Burnside en die je na uren van bluesharp & muziekgeweld doet vermoeden dat je in een jukejoint in Clarksdale bent beland: dat is wat Boo Boo Davis al zijn hele leven brengt en hier in Maastricht herhaalde. Als een van de laatst levende bluesmannen uit de Delta draagt hij de rijke traditie uit van John Lee Hooker en Elmore James die bij pa Davis thuis kwamen repeteren. Kleine Boo Boo zat erbij en nam alles op. Met dit soort prachtige optredens als resultaat, en dat al bijna 60 jaar lang.
Het was al met al een sensationele avond, die de Stichting Roots Unlimited organiseerde samen met Ap Art Events. Voor herhaling vatbaar!!
Chris Smither bewijst wereldklasse
Klik HIER voor de recensie van Patrick Strouken op Maxazine.nl
Goede wijn behoeft geen krans. Americana- en roots-coryfee Chris Smither bewees 4 oktober jl. in de Maastrichtse Sterzaal dat dit ook voor hem geldt. Support-act was de Geleense singer-songwriter Sem Dylan. Hij bewees in elk geval over de juiste ingrediënten te beschikken om zo’n wijn te worden.
Smither verkeert al jaren aan de wereldtop en weet roots, jazz en blues altijd tot een volkomen unieke stijl te smeden: fingerpickin’ countryblues pur sang. Samen met zijn soepele maar inmiddels gruizige stem en zijn ‘Italian stompin’ shoes’ tracteerde hij de volle Sterzaal op een greep uit zijn bijna vijftigjarige carrière. Die begon met akoestische rechttoe rechtaan-blues, geïnspireerd door en uit eerste hand geleerd oude meesters Mississippi John Hurt en Lightnin’ Hopkins. Doorspekt met verhalen over zijn muziek wisselde hij ouder werk af met nummers van zijn meest recente plaat, Call Me Lucky. Mooie, bluesy versie van Maybelline van Chick Berry en humoristische versie van het scheppingsverhaal in drie minuten. Smullen van het absoluut briljante gitaarwerk dat hij speelde met een gemak die bijna aan achteloosheid grensde.
Begin
Aan het begin van zo’n carrière zou Sem Dylan wel eens kunnen staan. “Ik laat de muziek voor zichzelf spreken”, beloofde hij het publiek. En dat deed hij met een voortreffelijke stembeheersing en in afwisselende gitaarstijlen van fingerpicking tot stevig rhythm-spel. Eigen werk met verrassende covers, gebracht met passie waar nodig en met subtiliteit waar gewenst. De gepassioneerde singer-songwriter Dylan, met zijn blues-verwante muziek en zijn soms rauwe geluid, bleek een muzikale verrassing. En met die wijn komt het ook wel goed.
Roots Heritage Orchestra terugblik
Enkele reacties van het publiek:
"Top! Zeer interessant"
"Heel verrassend / gevarieerd/speciaal"
"Gevarieerd / ontroerend"
"Erg onderhoudend"
"Heerlijke muziek / gezellig"
" Super sfeer / bezieling"
Het Roots Heritage Orchestra nam het publiek 30 mei jl. in restaurant Bergrust in Ulestraten mee op een tour de chant door de geschiedenis van de moderne muziek. Van rags & traditionals van voor WO I, tot country en country-blues van na de oorlog tot recent werk van rond de eeuwwisseling. Het publiek kon daarnaast genieten van een gastoptreden van de Heerlense singer-songwriter Lotte Walda, solo en begeleid door het RHO.
Het concert werd mede mogelijk gemaakt door Restaurant Bergrust in Ulestraten, Arnold Smit en Crutzen Auto’s in Beek.
HANNAH & LOTTE: HET WAS EVEN STIL IN MAASTRICHT
Hannah Aldridge, de naam en faam van deze singer-songwriter uit Muscle-Shoals, Alabama, waren haar al vooruitgesneld. En zij maakte die - samen met gitarist Gustav Sjödin, meer dan waar tijdens hun concert 9 mei jl. Maar ook het voorprogramma, de Heerlense singer-songwriter Lotte Walda - met Gino Bombrino op percussie - stond als een huis: beide kregen de zaal stil; je kon een speld horen vallen.
Live in Black and White
Van Aldridge verscheen onlangs haar cd Live in Black and White, s de opvolger van Gold Rush (2017). Uit beide platen putte ze nummers, doorspekt met verhalen over haar jeugd in een Christ Church omgeving, haar leven on the road doorspekt met enkele bekentenissen. Zoals haar voorliefde voor Murder songs. Titels? Rails to Ride, Living Alone on the road, maar ook een sterk eerbeteoon aan een van haar idolen, de verleden jaar overleden Chris Cornell van Adioslave. Maar ook Modern Bonny & Clyde, een nummer van haar vader dat ze speelde toen die in 2017 werd opgenomen in de Country Hall of Fame. Met andere woorden: deze talentvolle dame heeft het niet van vreemde. Dart was goed te merken in de vaakt sterke harmoniën, bij tijd en wijle creatieve arrangementen, maar vooral aan haar gouden strot en dito talent als liedjesschrijver. IJzersterke afsluiter was Burning Down Birmingham, met een achtergrondkoor uit het publiek op het podium en de rest als ritmische ondersteuning. "Best performance ever", aldus Aldridge.
Lotte Walda
Maar vlak ook de jonge Lotte Walda uit Heerlen niet uit. Menig voorprogramma is vergeten wanneer de hoofdact het podium betreedt. Dat was dit keer duidelijk niet het geval, want ook Aldridge was royaal met complimenten over haar optreden. De Heerlense wisselde eigen nummers (waaronder het nog altijd sterke September en Let if Flow) geraffineerd af met werk van Nina Simone, Melanie Safka en Joni Mitchell. En dat allemaal subtiel maar strak en effectief ondersteund door Gino Bombrini, die ook verantwoordelijk was voor de productie van haar laatste cd, Sunfower. Walda is een aanwinst voor de singer-songwriter-scene in Zuid-Limburg. Wat? Voor Nederland! YOU SHOULD HAVE BEEN THERE!
DADDY TO THE RESCUE swingt & laat swingen
Het was dè gelegenheid om nog eens ouderwets los te gaan op jive en op rock ’n roll? Dat kon zaterdag 23 maart 2019 bij de Nederlandse band Swing, Jive & Boogie Band Daddy To The Rescue in zaal La Mulata aan de Tongerseweg 346 in Maastricht. Ze speelden zo’n beetje alles tussen jive, boogie woogie, rock ’n roll en swing. Het waren de ‘elastieke benen’ die de klok sloegen.
DRECKPÄCK: Blue grass zoals het hoort
Zaterdag 16 februari 2019 was het bluegrass- en countrymuziek die de klok sloeg in gemeenschapshuis De Romein aan de Potteriestraat in Maastricht.
Het Duitse trio bracht voornamelijk muziek uit de jaren 60 en 70 ten gehore. Daarbij verstond het drietal de kunst als geen ander om lang vergeten country-blues en bluegrass-nummers (Bill Monroe!) nieuw leven in te blazen maar ook pop-klassiekers te ‘ver-bluegrassen’. Ze lieten het publiek bij tijd en wijle mooie nostalgische gevoelens herbeleven. Evergreens, maar ook traditionele bluegrass, folk en countrymuziek passeerden dan ook ruimschoots de revue.
Driestemmig
Behalve uitermate vaardige instrumentalisten beschikte het trio over een ongehoord sterke troef: hun onnavolgbare driestemmige close-harmony zang. Deze werd ondersteund door de gitaar en mandoline van Gabriele R. Weber, de contrbas van Rainer Diekamp en de banjo en gitaar van Rüdiger Gies.
DreckPäck: Danke Schön om de Romein een zaterdagavond om te toveren tot een mooi stukje Texas en Kentucky met sfeervolle roots-muziek.
BROOKS WILLIAMS MAAKT NAAM EN FAAM WAAR
Zondag 20 januari 2019; het jaar is nog jong maar het eerste muzikale hoogtepunt is al bijgeschreven: het concert van Brooks Williams in de Gelagkamer aan de Boschstraat in Maastricht. De in Cambridge woonachtige Amerikaan deed zijn naam en faam als een van de beste 100 beste gitaristen alle eer aan. Niet alleen beschikt hij over een verfijnde fingerpickin’ & slide gitaarstijl, ook zijn soepele stem kan zich makkelijk meten met de beste in het genre.
Lucky Star
In ruim twee uur speelde Williams twee sets met nummers uit zijn inmiddels kleine dertig cd’s omvattende repertoire. Een deel kwam van zijn meest recente cd, Lucky Star, overigens ook een aanrader. Bright Side of the Blues, Gamblin’ Man, Jump the Train en Going to New Orleans, om er een paar te noemen.
Met My, my, woo, woo, I love you so nam het publiek al snel deel in het derde nummer om dit later met It’s a Curse to Love a Gamblin’ Man nog een keer te herhalen.
Standard
Uiteraard speelde Brooks Statesboro Blues, de standard van Blind Willie McTell over beider geboorteplaats, coverde hij Bessie Smiths Black Water Blues, evenals de afsluitende Mercury Bluesvan K. C. Douglas en Robert Geddins, die het nummer in 1948 voor het eerste opnamen.
Zo opgeschreven doe je het optreden – en zeker niet de innemende storyteller Brooks Williams – eigenlijk geen recht. Ook voor dit concert van Rootsunlimited geldt: YOU SHOULD HAVE BEEN THERE!
(Foto Robbert Duijf: Rob Rikers)
Zaterdag 19 november organiseert de Stichting Southern Blues Promotion in samenwerking met B.R.U.L. (Blues en Rootsmuziek Uit Limburg) de BRUL Contest in D'n Hiemel in Maastricht. Deze BRUL Contest is een wedstrijd voor Limburgse Blues, Roots of Americana acts met als hoofdprijs een speelplek op de Southern Bluesnight 2023 (nr 25!). Onze eigen Blues Crew heeft het tot die finale geschopt!
Uit alle inzendingen kiest de jury vijf bands/acts voor de finale, de hierboven genoemde Brul Contest. Zij verzorgen een optreden verzorgd van 20 minuten en een jury, samengesteld door Stichting B.R.U.L., beoordeelt optredens op een aantal aspecten. De winnaar wordt door de Southern Bluesnight (Parkstadtheater Heerlen, zaterdag 18 maart 2023) uitgenodigd dit gerenommeerde festival te openen op het Juke Joint-podium. Het is ook nog eens een feestelijke 25e editie van het festival, dus dat wordt nog heel speciaal!
(foto: Cowlins) English: below ('Lees meer')
ZondagMIDDAG 18 juni a.s. zijn / is COWLINS te gast voor een GRATIS middagconcert in / bij D'n Hiemel, van 14.00u tot 17.00 uur!
De twee dames en vier heren van COWLINS maken akoestische roots & folk en spelen in wisselende samenstellingen waarbij gastmuzikanten onverwacht kunnen aansluiten. Ze spelen sfeervolle nummers van hun muzikale helden met fijn verzorgde vocalen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld Bon Iver, Kate Bush, Ryan Adams en Tom Waits.
THE SONG
Daar draait het om in het repertoire van COWLINS. De band, met daarin ook leden van Moonshine Whisky en Wild Honey, bestaat uit: Rob Truijen - bas, gitaar, (bas)klarinet en zang; Kristy Hollands - percussie en zang; Tos Berendschot - blaasinstrumenten; Teun Truijen - zang; Bart Kockelmans - toetsen en last, but not least, René Bijlmakers op gitaar, mondharmonica en zang.
English below (Lees meer...)
Folk, roots en americana door Arhur Deighton & Paul van Vlodrop
Zondag 14 mei a.s. om 16.00 uur zijn ze weer terug in D’n Hiemel: Arthur Deighton & Paul van Vlodrop. Zij vormden samen eigenlijk de helft van Red Herring, de band 24 september 2022 te gast was in D’n Hiemel. Dat was een van de laatste optredens van die band als kwartet, maar met ingang. Van 2023 zullen de haringen nog in verschillende combinaties te horen en te zien zijn.
Zaal open 15.30u, tickets 10,99 euro:
https://shop.compoticketing.eu/nl/shop/ticketshop/event/6AB5FFCB21D6/1
Repertoire
Arthur & Paul dus, 50% in aantal maar 100% Red Herring-stijl en kwaliteit: mooie ballads en uptempo songs afgewisseld met prachtig instrumentaal werk. Het repertoire is het best samen te vatten als ‘Folk, Roots & Americana’. Op het programma staan songs van door hun geliefde singer/songwriters als Steve Winwood, John Prine en James Taylor. Maar ook mooie bluegrass songs en -tunes en eigen werk (een paar mooie introspectieve songs van Arthur, en een transatlantische medley van Paul) komen voorbij, met de bijbehorende verhalen.
Arthur Deighton (gitaar, mandoline, banjo, zang) heeft voorafgaand aan Red Herring in veel verschillende combinaties muziek gemaakt, waaronder The Deighton Family – een Engelse folkgroep rond zijn stiefvader Dave Deighton die in de jaren ’80 en ’90 veel furore maakte in de Britse folkscene
Paul van Vlodrop (mandoline, gitaar, banjo, zang) is al vanaf eind jaren ’70 vooral actief als bluegrass muzikant en heeft daarmee een reputatie opgebouwd als een van Europa’s topmusici in dit genre. In de jaren ’80 en ’90 toerde hij met diverse Amerikaanse bluegrass artiesten van naam, waaronder Jim Eanes, Byron Berline en Chris Jones ().
De concerten van Roots Unlimited zijn mogelijk door Blues Maastricht / Jo Koopman, D'n Hiemel en bijdragen van Pop in Limburg en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Op vrijdag 23 december a.s. presenteert Americana en Roots duo Barn & Belle, Winnaars van The Dutch Blues Challenge 2022, een speciale kerstshow in de Cellebroederskapel, te Maastricht
Met hun kerstshow willen Barn & Belle bezoekers terugbrengen naar kerst uit vroegere tijden.
“Er is maar een handje vol kerstliedjes écht bekend.’ vertelt Jesse, “Er zijn door de jaren heen ontzettend veel mooie kerstliedjes geschreven waar niemand ooit van gehoord heeft. Die willen wij laten horen.” Een ding is zeker; Liefhebbers van Swing, Roots, Blues, Country, Americana, Folk én natuurlijk Kerstmis hun hart ophalen bij deze avondvullende voorstelling.
Tijdens hun studie op het conservatorium van Maastricht vond het duo elkaar in de liefde voor Americana, Ragtime en Swing. Ook de kerstshow zit, zoals de titel al doet vermoeden, vol met Americana. Sommige songs komen van oorsprong uit de Roots en sommige songs worden speciaal voor deze avond met een Americana sausje geserveerd. “We willen dat bezoekers uiteindelijk met een heerlijk kerstig gevoel naar huis toe gaan.” voegt Lea toe.
The Blues Crew
De support wordt deze avond verzorgt door niemand minder dan The Blues Crew. Speciaal voor deze avond trakteren zij het publiek op een prachtige akoestische set met authentieke old skool- en country-blues.
Tickects & info
Locatie van Barn & Belle’s kerstvoorstelling is de prachtige Cellebroederkapel, te Maastricht.
Tickets kosten 10 euro en zijn te koop via https://www.cellebroederskapel.nl/barn-en-belle-a-very-a-merry-canachristmas-show / www.cellebroederskapel.nl
Meer info over de band of organisatie is te vinden op: www.facebook.com/Barnbelle of www.barnandbelle.com / www.thebluescres.nl
English: below
13.00 – 13.05 Opening door voorzitter Bert Jongen
13.05 – 18.00 Films (binnen podium) doorlopend
13.05 – 15.00 demonstraties
Grote zaal podium: Arnold Smit (instrumenten/ apparatuur)
- tafel 1: gitaar/ resonatorgitaar/ contrabas
- tafel 2: Cajon/ bluesharp
- tafel 3: mandoline/ fiddle / contrabas
- tafel 4: accordeons/ banjo
15.00 – 16.00 Flinthill Souvenirs
16.00 – 17.00 Dance the Lindy Hop
16.00 – 18.00 Demonstraties (zie boven)
16.45 – 17.45 Resonator & banjo Workshop (-> Deliverance)
17.00 – 18.00 Demonstraties (zie boven)
18.00 – 19.00 e.v. The Blues Crew
Buitenprogramma
13.00 – 18.00: Optreden Mosam Dixie Dukes
- Food trucks
- Tafel 5: Kinsum Records
- Tafel 6: Sound Acadamy Maastricht
- Tafel 6: Boekhandel Dominicanen
- Tafel 7: Roots Unlimited
Ben je klaar voor een muzikale ontdekkingstocht?
Ontdek je "roots" en kom naar de Kindermiddag op 't Preuvenemint! Kom "preuve" aan instrumenten zoals banjo, resonator, bluesharp, cajon, e-bas, gitaar, accordeon en fiddle! Probeer ze lekker allemaal zelf uit!
We staan zondagmiddag 25 augustus van 12.00h tot 16.00h aan de zijde van het Spaans Gouvernement. Meer informatie over de Preuvemint kindermiddag:klik hier
IT'S TOO LATE: U I T V E R K O C H T !
De Midden-Limburgse Double Axe Band brengt vrijdagavond 1 november in D'n Hiemel in Maastricht een ode aan Van ‘the Man’ Morrison. Met een 10-piece band nog wel, zoals ook de Ier zelf pleegt op te treden. Een samensmelting van leden van The Hotbuskers en Moonshine Whiskey, inclusief koperwerk, Hammond en veel vocalen.
Het concert begint om 20.00 uur. Tickets à 15 euro:
https://shop.compoticketing.eu/nl/shop/ticketshop/event/C40A06BB4313/1
Spirit
Ze hebben met deze tribute succesvol door Ierland getrokken en zijn uitstekend op mekaar ingespeeld. Uit het omvangrijke werk wordt een fijne selectie nummers gebracht waarbij de spirit van Meester Morrison continu aanwezig is op het podium: It’s Too Late to Stop Now!
Beste live-album
It’s Too Late to Stop Now! is de titel van het live-dubbelalbum van Van Morrison uit 1974. Het is een registratie van concerten van de Ier met zijn Caledonia Soul Orchestra in Los Angeles, Santa Monica en Londen. De plaat werd – en wordt nog steeds – bedolven onder superlatieven: “een van de beste live-albums ooit” en opgenomen in Morrisons “beste periode als live-performer”.
Overtuig jezelf
Kijk en luister: https://youtube.com/playlist?list=PL9tY0BWXOZFsBtiT26g1tZe_ul1MJkQn-&feature=shared
Zie ook: https://www.discogs.com/master/14584-Van-Morrison-Its-Too-Late-To-Stop-Now en https://en.wikipedia.org/wiki/It%27s_Too_Late_to_Stop_Now